Monday, January 30, 2012

Hannna Hellquist drog igång en grej på sin twitter. Det hela började med en kommentar hon fått på sin krönika.

Den här unkna synen, att vi tjejer måste "göra oss värda" våra rättigheter, att vi minnsann måste bevisa att vi kan, är så jävla sjuk. Och när man säger att tjejer måste "bevisa" att de kan, då blir det ofta i formen av att en tjej måste prestera dubbelt så bra som en manlig motsvarighet. 

Det jag också har problem med med den här kommentaren är synen på feminism som att det handlar om att vi ska ta en massa makt i det stora, starka samhället. För mig handlar feminism om att sluta hantera människor som kvinnor och män (ofta som motsatser till varandra), att barn får vara barn och inte små "prinsessor" eller "superhjältar" och att vi slutar hantera folk olika pga kön.



Hanna Hellguist kände väl ungefär samma sak. Och att hon redan, tusentals gånger i livet blivit bemött utefter denna devis. Sen drog twitter-stormen igång. För vi har all fått skit slängda på oss i sexismens namn.

Det är det här jag vill förändra! Att anse att killar är si/tjejer är så, är fan lika kränkande som att anse det om  folkgrupper eller religionstillhörande! Det HÄR är vad som händer när vi har de synsätten; killar som inte kan ta hand om barn enligt sin lärare, tjejer som utsätts för glåpord och kränkningar av jämngamla killar och ingen som bryr sig för "pojkarna bara gillar dig" eller "jamen, du är ju så kaxig, klart de ser dig". Vi tjejer får cred när vi är lugna och tysta, killarna förväntas putta in varandra i skåp. Vill vi ha våldsverkande killar redan i skolåldern? Vill vi ha tjejer som redan lärt sig att det här med att bli tafsad på är ingen stor grej och att deras största tillgång inte är deras kunskaper, utan att de har kunskaper inom "rätt" ämnen och inte tar för mycket plats? Och att om de har för djup urringning är det vär inte så konstigt att killarna ville tafsa dig på brösten? "Ni vet ju hur tonårspojkar är" (det unkna synsättet att män inte kan kontrollera sin sexualdrift utan måste hoppa på varje bröst/rumpa de ser).


Nej tack! Jag kommer inte hetsa mina framtida döttrar att jobba inom något mansdomerat för att bevisa någonting, jag kommer inte lära mina pojkar att man inte slår tjejer. Jag kommer uppfostra mina barn som barn och till att de blir bra människor, vilket yrke de än väljer och jag kommer lära dem att man inte slåss, punkt. Jag kommer inte uppfostra dem som vita, brunhåriga (stor risk att det blir den framtida färgen på deras hår) eller som tillhörande ett kön.



No comments:

Post a Comment